|
Мисля, че така се прави, но да си сверя часовника.
Замислих се за магнитните клиентски карти които се ползват в големите супермаркети. При всяка покупка клиента получава определена сува като бонус като процент от покупката. Сумата се натрупва и в определен момент клиента може да си я получи в брой или да я ползва за покупка на стока. Какво е осчетоводяването?
607 Разходи за провизии
495 Провизии
497 Активи и пасиви по отсрочени данъци
Т. като сумата която е дължима във всеки един момент е точно определена, но не е ясен момента, в който клиента ще иска да я ползва, може ли да се провизира? Според 37 СС Провизията е задължение с неопределена стойност или срочност, което може все пак надеждно да се оцени.
Значи при Получаване на отстъпката можем да вземем
607/495 100 ед.
Тъй като това не е признат счетоводно разход, със тези 100 ед. ще преобразуваме ФР в ГДД
Но тъй като при действително извършване на разход /клиента си я поиска/ ЗКПО ни дава възможност да си признаем този разход данъчно можем да образуваме актив по отср. данък
497/123 10 ед.
След време да кажем клиента си тегли парите. Тогава имаме
495/501 100 ед.
или ако ползва стока
495/702 100 ед стока по цени на дребно
702/304 с отч. ст. стока
Заради обратното проявление
123/497 10 ед.
Обаче някои клиенти редовно си ползват отстъпките Други може да натрупат сума, която по ред причини никога да не потърсят. Какво става с тази провизирана сума. В общите правила няма определен срок за ползване. Т.е. не може да се отпише по давност Освен това човека може да пазарува всеки ден една година, после да не се появи въобще или след едногодишно прекъсване пак да поднови пазаруването си в магазина. Предполагам че тези суми си седят като салда по сметките, но не знам
Така ли се прави, или някъде греша?
|
аз пък си мисля, че е по добре нищо да не се прави
чак като има следваща продажба да се запише търговската отстъпка
защото ако натрупваш сума - добре, обаче ако е % отстъпка - как ще знаеш дали след два месеца ще си купи нещо за 100 лева или за 400 лева за да обезцениш например 10 лева или 40 лева )))
не говоря отделно колко ще е по лесно счетоводно )))
пък и нямат ли някакъв срок тези суми - примерно 3 месеца ако не ги ползваш да изгарят или нещо от сорта
Редактирано от администратора, 23.09.2008 10:55
|
Значи в стандарта се казва, че всяка година се прави преглед на провизиите. Една част от тях със сигурност ще бъдат коригирани. Т.е. салдата по аналитични сметки ще бъдат отписани.
За да се прецени с колко следва да е сумата на статия
495/122, то 495 следва да се отчита аналитично.
След, което правиш анализ на салдата (кога са възникнали и каква е сумата) и 497/122 :)
Аз все пак си мисля, че тези магнитни карти дават определената отстъпка за даден период от време, например 5 години :P което иде да рече, че ако пет години не си ползвал отстъпката си - я губиш
ПП 495 - Провизии (предполагам), щото при мен е задължение по застрахователни полици :)
Обаче това, което ме притеснява по въпроса с провизирането при използването на тези карти е следното:
Провизии
4.1. Провизия трябва да се признава, когато са изпълнени следните критерии:
а) предприятието има текущо правно или конструктивно задължение като резултат от минали събития към датата на изготвянето на баланса;
б) има вероятност за погасяване на задължението да бъде необходим ПАРИЧЕН ПОТОК от ресурси, включващи икономически изгоди;
в) може да бъде направена надеждна оценка на размера на задължението.
4.2. При липса на един от посочените в т. 4.1 критерии провизия не трябва да се признава.
|
какви задължения - клиента може никога повече да не стъпи в магазина )))
|
Точно сума в абсолютна стойност се натрупва, макар и като процент от всяка продажба/покупка/
Според мен и трите изисквания са изпълнени:
Предприятието има задължение в резултат на договора с клиента щото това е един вид договор
Вероятност да си я вземе клиента сумата в пари достатъчно голяма
Размера на задължението е ясен абсолютно точно във всеки един момент. Не е ясна срочността на това задължение
|
Ами, то и като продавам бойлери, я настъпи условие, че да направя гаранционно обслужване, я не :) Ама пак имам задължение :)
|
Най-добре е да се ползват статистически данни от предходни години. В края на годината начисляваш провизия с определен процент - основаващ се на данните от предходни години. В края на следващата година отново анализираш и отново начисляваш някаква провизия.
Можеш също така да си начисляваш точните суми към всяка продажба с право на бонус, но тъй като не всички отстъпки ще бъдат използвани, в края на годината да коригираш с някакъв процент.
Важното е да се защити твърдението, че оценката е надеждна.
По принцип съм за провизията, но не знам дали разхода е "за провизии" - по-скоро за реклама, за дейността - ако всички от бранша правят така, или както там е определен в решението да се предлагат клиентски карти. Смятам също, че е възможно и доста разумно сумата за годината - изчислена със сложни статистически методи - да се покаже в отчета като намаление на приходите от продажби.
Също така трябва да се отчете и самата стойност - струва ли си изобщо да се правят сложни аритметики, провизиране и т.н. ако сумата е нищожно малка в сравнение с реализираните приходи.
|
Също така трябва да се отчете и самата стойност - струва ли си изобщо да се правят сложни аритметики, провизиране и т.н. ако сумата е нищожно малка в сравнение с реализираните приходи.
За това
|
щом не е % отстъпка при следваща продажба, а е ясно точно колко пари му се натрупват като бонус - ок
(планков - а гаранцията е супер неподходящ пример)
|
сега обаче да помислим това натрупване на суми какво представлява..... за мене си е чиста БЕЗВЪЗМЕЗДНА ДОСТАВКА
практически - ако сега си купувам термометри и след време дойда да купя памперси - следва да се пусне кредитно известие към термометрите и фактура за памперсите - така ще си ползвам "бонуса", но пък се чудя дали няма да настъпим закон за защита на конкуренцията
Нелоялно привличане на клиенти
Чл. 34.
(5) Забранява се предлагането или даването на добавка към продаваната стока или услуга безвъзмездно или срещу привидна цена на друга стока или услуга, с изключение на: рекламни предмети с незначителна стойност и с ясно посочване на рекламиращото предприятие; предмети или услуги, които според търговската практика са принадлежност към продаваната стока или извършваната услуга; стоки или услуги като отбив при продажба в по-големи количества, както и на печатни произведения при продажба или абонамент за периодични издания.
ако не сме ползвали отстъпката при термометрите след това отидем да си купим бинтове.... следват кредитни известия и към термометрите и към памперсите.... изобщо настава някаква невероятна лудница - практически ако не даваме реклама или ТОЧНО ТЕРМОМЕТРИ - за да имаме рабат (пордобно разглеждан тук преди време) - си мисля, че доста ще го загазим поне С ДДСто ))))
|
Цитат lansky написа: сега обаче да помислим това натрупване на суми какво представлява..... за мене си е чиста БЕЗВЪЗМЕЗДНА ДОСТАВКА
Вчера ходих да им се обадя в ЦБА, че онзи ден им свърши хартията на контролната лента, излезе бележка с потвърдена транзакция, пък на извлечението ми свете червено анулирано плащането. Малка сума, но им съжалих счетоводителя дето ще търси що не му равни банката. И докато чаках точно това си мислех и аз. БЕЗВЪЗМЕЗДНА ДОСТАВКА.
Което ще рече набутване с ДДС то
Не виждам как ще пуснат кредитно към вече направените продажби - все пак търговия на дребно е, това става при доставки м/у търговци
Мисля че няма притеснения за ЗЗП
Дори и да се третира като отстъпка по предишните продажби, не смятам че попада в цитираната разпоредба. Тогава бихме имали отстъпка към предишната продажба, нова продажба и прихващане на сумите за плащане между двете. Т.е. това не е предмет в добавка към предишна продажба.
Редактирано от автора, 24.09.2008 15:07
|
да - но тогава минаваме към варианта с кредитното - защото на практика ОТСТЪПКАТА се отнася към старата продажба и я получаваш в момента след данъчното събитие (сиреч при друга покупка)
|
Да, аз казах при такъв вариант. Само не виждам как ще се осъществи. Що пък не, не е невъзможно но трудно Чудя се сега: ако искаме да процедираме по аналогичен начин при доставки на дребно за ФЛ нетърговци какъв е реда? Вероятно сторно касова бележка. Но много трудоемко Не ги знам тези вериги дали не издават автоматизирани сторно бележки а не като нас от кочан.
А другият случай е да си получи да кажем сумата в стока без пари. Тогава си е безвъзмездна доставка и си внасяме ДДС
Обаче ако кажа че си искам сумата в пари в брой какво става?
Тук нещо ми се размива, трябва да прехвърла дан. закони. Като дарение ли ще го определим? /при положение че не можем да го таксуваме като отстъпка при стари доставки/
Ще взема да си ползвам моята сума да видя какъв документ ще ми дадат
Добре че шефа направи карти с баркод!
|
Доста хаотично май стана предниото ми изказване. Да обобщя ситуацията:
Възможни са два основни варианта:
1. Дадената сума се регистрира като отстъпка по предишни продажби
2.Дадената отстъпка се разглежда като безвъзмедна доставка
В първият случай натрупаната сума може да се ползва за прихващане на плащането по новозакупена стока или да се получе в брой.
Във втория случай за натрупаната сума може да се предостави стока което е безвъзмездна доставка по чл 22 Или д се изплати в брой което аз реших че е дарение щото не отговаря на определението за доставка
|
и трети случай ако купува неща като първата доставка - натурал рабат
|
|
|