Колеги, струваше ми се ясно всичко, но като тръгнах да осчетоводявам установих, че има няколко варианта за осчетоводяване и си стана някакъв казус! Ето фактите:
1. Имам придобито МПС чрез финансов лизинг, който е изплатен горе долу на една трета.
2. Откраднаха го - МПС-то гадовете.
3. Застрахователите изплатиха на лизингодателя пълна щета.
4. Лизингодателя ми прати споразумение към договора, с което ми пише, какво прихваща и какво ми изплаща и прекратява договора. Още не съм им го разписал щото имам дерзания.
5. Ще напиша цифрите, за да имаме по-ясен пример.
- преди да получа обезщетението имах две неплатени фактури - за последните две вноски общо за 2000 лв.
- лизингодателя ме уведомява, че след като си приспада тези две вноски за 2000 лв. си приспада и 18 000 лв. оставаща главница до края на договора.
- ддс върху главница до края на договора 3600 лв.
- 2% лихва за предсрочно погасяване - 360 лв.
- общо 23960 лв. си удържа.
- казва, че е получил от застрахователя 32960 и ми връща по банков път 9000 лв.
- аз съм си завел първоначално този автомобил за 27 000 лв.
- имам остатък по с/ка 625 - 1300 лв.
- набрана амортизация - 6000 лв.
- балансова стойност 21 000 лв.
- остатък по сметка 159 - 18 000 лв.
Това са цифрите, хайде моля ви се да разсъждаваме:
1. Какви следва да са счетоводните статии?
2. Има ли застрахователя основание да ми удържа ддс върху остатъка от главницата.
Като си отговорим на тези въпроси - останалите ще възникнат от самосебеси