Фирмата доставя стоки – произход Германия – големите вериги като си сменят асортимента, и продават дребни електроуреди . В условията по договора няма клауза за повредени стоки. Обаче когато стоките в България се разопаковат, и 25 % от тях са негодни за продаване – повредени, нямат търговски вид, липсващи окомплектовки. Когато пристигат в България – във фактурата са описани всички стоки, съответно е издаден протокол и е начислено ДДС за всички стоки. И не става дума нито да непреодолими природни събития, нито повреда при транспорта – просто стоките се продават на куп.
Въпросът ми е: Какво да правя с негодните стоки. Ясно е, че ще бъдат бракувани, но как да се документира, че не стават за продажба от една страна, без да будят съмнение у данъчните, че се злоупотребява, и друго – какво произтича от ЗДДС, и какво произтича от ЗКПО при бракуването на тези стоки ?
Следва друг проблем. В рамките на гаранционния срок доста стоки се връщат от купувачите. Има издадена сторно бележка, прибрана е касовата бележка от продажбата /това води до строниране на начисленото ДДС, но увеличава количеството на стоките за бракуване/ описано е в книгата за рекламации.
Изобщо – приемам всякакви рационални идеи за коректно осчетоводяване. Пък и клиентът ми е германец, и малко трудно възприема българската данъчна действителност, та искам да съм максимално прецизна, и не искам да изпусна някаква възможност за изчистване на стоковите наличности, от една страна, и намаляване на дължимото ДДС за бракуваните стоки от друга страна. Нарочно не описвам моите предложения, за да не насоча мисълта Ви в погрешна посока. По-скоро аз се нуждая от детайлно ориентиране в това на кой етап какво да направя.
|