Отворено писмо относно неизяснените проблеми в новото законодателство
До
Председателя на Народното Събрание на Република България
Министър председателя на Република България
Министъра на финансите
Министъра на държавната администрация
Изпълнителният директор на НАП
Председателят на НОИ
Уважаеми Дами и Господа,
Повече от 15 години Парламент, правителства и държавни институции работят за приемането ни в Европейския съюз.В края на 2006 г., бяха приети нови данъчни закони, които съществено промениха данъчната рамка на бизнеса. Краткият срок, който ни беше даден за запознаване с тях и за прилагането им, ни постави в ситуация, в която - от 01.01.2007 г. сме в непрекъснати нарушения, а невъзможността на държавната администрация от данъчния и осигурителния сектор да обработва информация съгласно новото законодателство – спря нашата работа. Объркване и хаос настъпиха в целия икономически сектор в страната.
Ние счетоводителите, които първи се сблъскаха с неизяснените проблеми в новото законодателство.
Бихме искали да заявим, че:
1. Не приемаме практиката данъчните закони да се подготвят, без да се даде време на бизнеса да се запознае и да изрази становище. Подобен подход създава недоверие в държавните институции.
2. Подготвянето на нови данъчни закони е мотивирано с хармонизирането им с Европейското законодателство и стимулиране на данъкоплатците за доброволно изпълнение на задълженията им. С новите закони не само не се стимулират данъкоплатците към доброволно изпълнение на задълженията, а се създават нови задължения и се отменят съществуващи
преференции.
Прави се опит чрез новите закони да се прокарат текстове, чиято единствена цел е създаване на комфорт за органите по приходите и допълнителни затруднения за данъкоплатците. В тази връзка, много често ние не намираме никакво основание в Европейското законодателство за така нареченото хармонизиране (например подоходните данъци нямат директиви и в тях няма какво да се хармонизира).
Същевременно новоприетия ЗДДС, който влиза в сила от 1 януари 2007 г. е „хармонизиран” съгласно Шеста Директива на Съвета, която е отменена в края на 2006 г. и заменена с Директива 2006/112/ЕО от 28 ноември 2006 относно общата система за Данък върху добавената стойност
3. Не приемаме практиката коректните данъкоплатци да плащат за действията на некоректни такива. Сегашните закони са изградени изцяло в тази посока, а постановките им са още по-рестриктивни. Не можем да приемем обяснения от рода на тези, че националната агенция по приходи не може да предприеме навременни действия срещу хората, които се занимават с данъчни измами, но бюджетът трябва да си възстанови от някъде загубите.
Не приемаме в ДОПК да съществува концепцията, че данъчно задължените лица са виновни до доказване на противното, а служителите в НАП да се държат с всички, като с потенциални престъпници.
4. Не приемаме хаоса, който цари в момента в агенцията по приходите. Няма ясни правила за работа. Няма никаква комуникация между нас – изпълнители, данъкоплатци и НАП.
5. Не приемаме всеки ден да бъдем изненадвани с корекции в законодателството, които са с обратна сила.
Ние предлагаме:
1. Да се създаде работна група, в която представителите на бизнеса и професионалните организации и тези на органа по приходите да получат еднаква квота за участие. Тази работна група да се заеме с изготвянето на промените в данъчните закони, като за база се използва практическото приложение на съществуващите в момента закони.
- да се създадат действащи облекчени режими, на малки фирми по
отношение на данъчната и осигурителна отчетност;
- да се създадат реални преференции за изрядните данъкоплатци.
2. Да се започне реална реформа в данъчната администрация. Ние считаме, че създаването на НАП не решава този проблем, ако не бъдат променени стилът и методите на комуникация между органите по приходите и данъкоплатците.
Да се осигурят:
- Свободен достъп до Държавен вестник и Търговския регистър, както и до всички вътрешни указания и регистри на НАП, НОИ, НСИ;
- Свободен достъп до всички тълкувания на данъчните и осигурителни закони и създаване на свободно достъпна база с въпроси и отговори, за които компетентните органи са издавали решения и указания независимо кой е бил адресанта;
(такава база съществуваше доста години, но бе занемарена от агенцията по приходите)
- Безплатен сертификат за електронен подпис и възможност за подаване на всички справки и декларации по електронен път;
- Публикуване на пълни указания за попълване на справките и декларациите на сайтовете на НАП, НОИ, НСИ и т.н.
- Обединяване на параграфите касаещи вноските за социално и здравно осигуряване.
- Премахване на съществуващата практика, за грешките в персоналния регистър на осигурените лица в България да отговарят единствено и само работодателите, дори и в случаите, когато те са коректни и изрядни, а проблема е в администрацията на НАП и НОИ.
- Органите по приходите да носят солидарна и персонална отговорност за неверни изводи в ревизионните доклади и да възстановяват разходите по съдебните дела, когато те се загубят от държавата.
-Да се приеме принципа на мълчаливо съгласие.
-Да се приеме задължение за мотивиран отказ.
3.Да се създаде Център за работа с клиенти във всеки офис на НАП.
4. Да се създаде независим орган, който да тълкува свободно спорни текстове от данъчните и осигурителните закони. В сегашната практика това да се прави от МФ, НАП и НОИ явно противоречи на Конституцията, защото въпросните структури принадлежат към изпълнителната власт, а тълкуването на закони може да бъде приоритет или на съдебната власт.
5. Да се прехвърли задължението за налагане на административни санкции/глоби/ от агенцията по приходите към компетентен съд. Заради сегашния режим, при който приходните органи не носят почти никаква отговорност за действията си, или процедурата в това отношение е много усложнена, се създават възможности за корупционни практики и административен хаос.
При обжалване по ревизионен акт, същият да се приеме, че не е влязъл в сила и органите на НАП, да нямат право да изискват сумите по него да бъдат внесени, както и конкретни действия спрямо него.
6. Да се спре налагането на глоби и принудителни санкции за времето в което : законодателен акт влиза в сила със задна дата или е невъзможно подаването на информация към държавната администрация, поради неработещ софтуер или одобрени нови образци формуляри.
7. В България да се прилагат задължително Национални Счетоводни Стандарти.
Дами и господа,
Нашите искания са продиктувани от желание за нормална работа. Хаосът в приходната агенция,който съществува в момента, води до сива икономика и диво счетоводство
Ние предлагаме открит диалог и готовност за съдействие в привеждането на данъчното и осигурително законодателство към нормално практическо приложение.
В страните-членки на Европейския съюз не съществуват подобни анормални ситуации и ние като граждани и данъкоплатци в тази страна имаме право да поискаме от изпълнителната власт в лицето на нейните институции да приведе организацията си на работа по европейските стандарти.
Можете да подкрепите писмото
ТУК
Редактирано от администратора, 22.05.2007 10:30